Nauka pływania

Nauka dla dzieci – Nauka pływania elementarnego

Pierwszy etap nauki obejmuje przede wszystkim adaptację wstępną do środowiska wodnego, a więc naukę podstawowych umiejętności. Zajęcia prowadzone są z dziećmi od czwartego roku życia. Podczas zajęć dzieci opanowują poszczególne stopnie umiejętności pływackich.

Dla rodziców istnieje możliwość korzystania z zajęć aquafitness, w cenie biletu na rekreację.

Stopień 0 “Foczka basenowa”

(2 lekcje; pierwsze dwa tygodnie nauki)

  1. Wdrożenie do wykonywania samodzielnie podstawowych czynności przed i po zajęciach, wstępne oswajanie z wodą ( brodzenie, podskoki, zanurzanie głowy)
    Wiem co się robi w szatni przed i po zajęciach.
  2. Pod prysznicem moczę i myję ciało.
  3. Wiem jak zakłada się czepek kąpielowy.
  4. Chodzę nie ślizgając się po posadzce pływalni.
  5. Siedząc na brzegu pływalni nogami rozpryskuję wodę.
  6. Potrafię wejść do wody i wyjść z wody po drabince.
  7. Wchodzę i wychodzę z wody różnymi sposobami bez pomocy instruktora.
  8. Brodzę i podskakuję w wodzie głębokiej do piersi.
  9. Chlapie się wodą.
  10. Nie wycieram oczek i noska dłońmi, gdy zmoczę twarz.

Stopień 1 “Bąbelek”

(8 – 10 lekcji; 2 miesiące nauki)

Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa w wodzie, adaptacja organizmu do środowiska wodnego, (ćwiczenia wypornościowe, statyczne gry i zabawy w wodzie).

  1. Zanurzam głowę do wody na 5 sekund i dłużej.
  2. Otwieram oczy pod wodą.
  3. Potrafię wstrzymać oddech pod wodą.
  4. Umiem wykonać “meduzę”.
  5. Pływam jak “korek”
  6. Dmucham powietrze jednocześnie nosem i ustami.
  7. Wykonuję rytmiczny wdech powietrza i wydech do wody.
  8. Leżę w wodzie na piersiach z pomocą przyrządów, współćwiczącego i samodzielnie.
  9. Leżę w wodzie na plecach z pomocą przyrządów, współćwiczącego i samodzielnie.
  10. Wykonuję poślizgi na piersiach, odbijając się od brzegu lub dna pływalni.
  11. Wykonuję poślizgi na plecach, odbijając się od brzegu lub dna pływalni.

Stopień 2 “Spławik” / “Rybka” / “Ślizgacz”

(16-18 lekcji; 4 miesiące nauki)

Nauczanie kraulowej pracy nóg i dołączanie jej do poślizgów na piersiach i plecach, doskonalenie ćwiczeń oddechowych, dynamiczne gry i zabawy w wodzie.

  1. Skaczę na nogi na płytkiej wodzie:
    - kończę przysiadem pod wodą i podskokiem do góry
    - kończę odbiciem od dna i poślizgiem na piersiach lub plecach
  2. Poprawnie wykonuję kraulową pracę nogami na lądzie i w wodzie- w pozycji siedzącej, w leżeniu na piersiach i plecach.
  3. Robię 5 i więcej wydechów powietrza do wody trzymając się brzegu i pracując nogami.
  4. Potrafię przepłynąć odcinek 5-10 m strzałką na piersiach z pracą nóg i wydechem powietrza do wody – z deską lub makaronem.
  5. Potrafię przepłynąć odcinek 5-10 m strzałką na plecach z pracą nóg – z deską lub makaronem trzymanymi w rękach w różnym położeniu.
  6. Przepływam krótkie 5 m odcinki strzałką bez pomocy sprzętu, z głową schowaną pod wodą na piersiach i na plecach z rękami wzdłuż ciała.
  7. Robię przysiad, wypuszczam powietrze pod wodą i dotykam rękami do dna.

Stopień 3 “Skoczek”

(24-26 lekcji; 6 miesięcy nauki)

Kształtowanie umiejętności pływackich na coraz dłuższych dystansach (do 25 m), doskonalenie koordynacji pracy nóg z oddechem, regulowanie rytmu oddychania, utrwalanie prawidłowego ułożenia ciała na wodzie w pozycji na piersiach i plecach. Przezwyciężanie lęku przed głęboką wodą poprzez skoki na nogi.

  1. Skaczę na nogi do wody głębokiej:
    - z asekuracją trzymając się kija (z podestu pod słupkiem),
    - z makaronem lub z deską trzymaną w dłoniach,
    - samodzielnie ( z niskiego brzegu lub ze słupka).
  2. Przepływam odcinki 25 m ( cały basen) strzałką na piersiach, plecach, z deską lub makaronem w różnym położeniu, z prawidłową kraulowa praca nóg i wydechem powietrza do wody.
  3. Potrafię prawidłowo wykonać ruch wiosłujący rąk do grzbietu na lądzie i w wodzie z deską, makaronem.
  4. Przepływam 25 m dokładanką grzbietową z deską lub makaronem trzymanymi w różnym położeniu:
    - przy brzuchu,
    - w wyprostowanych rękach,
    - za głową.
  5. Potrafię prawidłowo wykonać ruch wiosłujący rąk do kraula na piersiach na lądzie i w wodzie, z deską lub makaronem.
  6. Przepływam krótkie 5 m odcinki na płytkiej wodzie dokładanką kraulową z deską lub makaronem.
  7. Wyławiam przedmioty z dna na głębokości 1,2 m. Potrafię stanąć na rękach opartych o dno pływalni.

Stopień 4 “Nurek”

(32-34 lekcje; 8 miesięcy nauki)

Doskonalenie umiejętności pływania dokładanką do kraula na piersiach i grzbiecie. Nauka i doskonalenie koordynacji pracy rąk z oddechem w dokładance kraulowej. Dalsze oswajanie z głęboką wodą poprzez różnego rodzaju skoki ze słupka. Pływanie na plecach bez deski odcinków 25 m. z rękoma wzdłuż ciała. Nauka nurkowania i wyławiania przedmiotów z wody głębokiej.

  1. Pływam dokładanką grzbietową odcinki 25 m z deską lub makaronem.
  2. Potrafię wykonać wdech powietrza we właściwym momencie podczas przenoszenia ręki nad wodą i zrobić wydech powietrza po dołożeniu ręki do deski w dokładance kraulowej.
  3. Pływam dokładanką kraulową odcinki 25 m z różnym rytmem oddechowym.
  4. Umiem przepłynąć 25 m na plecach bez deski z rękoma wzdłuż ciała.
  5. Potrafię wykonać różnego rodzaju skoki ze słupka, biorę udział w konkursie skoków do wody.
  6. Uczę się nurkować w głębokiej wodzie, wyławiam przedmioty z dna na głębokości 1,8 m:
    - schodząc do dna przy pomocy drabinki,
    - samodzielnie nurkując.

Stopień 5 “Pływaczek”

(40 lekcji; 10 miesięcy nauki)

Doskonalenie pływania na plecach bez deski z dołączeniem naprzemianstronnej i jednoczesnej pracy rąk. Nauka startu do stylu grzbietowego. Doskonalenie pływania dokładanką kraulową z deską i bez deski. Nauka pracy rąk do ‘żabki’. Nauka wślizgu do wody z niskiego brzegu na głowę. Pokonywanie wodnych torów przeszkód. Sprawdzian na odznakę „Już pływam”.

  1. Pływam odcinki 25 i 50 m na plecach bez deski.
  2. Potrafię dołączyć naprzemianstronną i jednoczesną pracę rąk podczas pływania na plecach.
  3. Umiem wykonać start do stylu grzbietowego spod słupka.
  4. Przepływam odcinki 25 m dokładanką kraulową z deską i bez deski, z różnym rytmem oddechowym.
  5. Uczę się pracy rąk do ‘żabki’ na lądzie i w wodzie. Do ‘żabkowej’ pracy rąk dołączam nogi do kraula.
  6. Potrafię zrobić wślizg do wody na głowę z niskiego brzegu:
    - z siadu na brzegu pływalni,
    - z klęku z odbicia jednonóż,
    - z półprzysiadu z odbicia obunóż.
  7. Pokonuje różne tory przeszkód związane z wykonaniem skoku, przepłynięcie pod wodą przez obręcze i wyłowieniem przedmiotów z dna.
  8. Zaliczając sprawdzian – zdobywam odznakę „Już pływam”.