Nauka dla Dzieci
Nauka dla dzieci – Nauka pływania elementarnego
Pierwszy etap nauki obejmuje przede wszystkim adaptację wstępną do środowiska wodnego, a więc naukę podstawowych umiejętności. Zajęcia prowadzone są z dziećmi od czwartego roku życia. Podczas zajęć dzieci opanowują poszczególne stopnie umiejętności pływackich.
Dla rodziców istnieje możliwość korzystania z zajęć aquafitness, w cenie biletu na rekreację.
Stopień 0 “Foczka basenowa”
(2 lekcje; pierwsze dwa tygodnie nauki)
- Wdrożenie do wykonywania samodzielnie podstawowych czynności przed i po zajęciach, wstępne oswajanie z wodą ( brodzenie, podskoki, zanurzanie głowy)
Wiem co się robi w szatni przed i po zajęciach. - Pod prysznicem moczę i myję ciało.
- Wiem jak zakłada się czepek kąpielowy.
- Chodzę nie ślizgając się po posadzce pływalni.
- Siedząc na brzegu pływalni nogami rozpryskuję wodę.
- Potrafię wejść do wody i wyjść z wody po drabince.
- Wchodzę i wychodzę z wody różnymi sposobami bez pomocy instruktora.
- Brodzę i podskakuję w wodzie głębokiej do piersi.
- Chlapie się wodą.
- Nie wycieram oczek i noska dłońmi, gdy zmoczę twarz.
Stopień 1 “Bąbelek”
(8 – 10 lekcji; 2 miesiące nauki)
Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa w wodzie, adaptacja organizmu do środowiska wodnego, (ćwiczenia wypornościowe, statyczne gry i zabawy w wodzie).
- Zanurzam głowę do wody na 5 sekund i dłużej.
- Otwieram oczy pod wodą.
- Potrafię wstrzymać oddech pod wodą.
- Umiem wykonać “meduzę”.
- Pływam jak “korek”
- Dmucham powietrze jednocześnie nosem i ustami.
- Wykonuję rytmiczny wdech powietrza i wydech do wody.
- Leżę w wodzie na piersiach z pomocą przyrządów, współćwiczącego i samodzielnie.
- Leżę w wodzie na plecach z pomocą przyrządów, współćwiczącego i samodzielnie.
- Wykonuję poślizgi na piersiach, odbijając się od brzegu lub dna pływalni.
- Wykonuję poślizgi na plecach, odbijając się od brzegu lub dna pływalni.
Stopień 2 “Spławik” / “Rybka” / “Ślizgacz”
(16-18 lekcji; 4 miesiące nauki)
Nauczanie kraulowej pracy nóg i dołączanie jej do poślizgów na piersiach i plecach, doskonalenie ćwiczeń oddechowych, dynamiczne gry i zabawy w wodzie.
- Skaczę na nogi na płytkiej wodzie:
- kończę przysiadem pod wodą i podskokiem do góry
- kończę odbiciem od dna i poślizgiem na piersiach lub plecach - Poprawnie wykonuję kraulową pracę nogami na lądzie i w wodzie- w pozycji siedzącej, w leżeniu na piersiach i plecach.
- Robię 5 i więcej wydechów powietrza do wody trzymając się brzegu i pracując nogami.
- Potrafię przepłynąć odcinek 5-10 m strzałką na piersiach z pracą nóg i wydechem powietrza do wody – z deską lub makaronem.
- Potrafię przepłynąć odcinek 5-10 m strzałką na plecach z pracą nóg – z deską lub makaronem trzymanymi w rękach w różnym położeniu.
- Przepływam krótkie 5 m odcinki strzałką bez pomocy sprzętu, z głową schowaną pod wodą na piersiach i na plecach z rękami wzdłuż ciała.
- Robię przysiad, wypuszczam powietrze pod wodą i dotykam rękami do dna.
Stopień 3 “Skoczek”
(24-26 lekcji; 6 miesięcy nauki)
Kształtowanie umiejętności pływackich na coraz dłuższych dystansach (do 25 m), doskonalenie koordynacji pracy nóg z oddechem, regulowanie rytmu oddychania, utrwalanie prawidłowego ułożenia ciała na wodzie w pozycji na piersiach i plecach. Przezwyciężanie lęku przed głęboką wodą poprzez skoki na nogi.
- Skaczę na nogi do wody głębokiej:
- z asekuracją trzymając się kija (z podestu pod słupkiem),
- z makaronem lub z deską trzymaną w dłoniach,
- samodzielnie ( z niskiego brzegu lub ze słupka). - Przepływam odcinki 25 m ( cały basen) strzałką na piersiach, plecach, z deską lub makaronem w różnym położeniu, z prawidłową kraulowa praca nóg i wydechem powietrza do wody.
- Potrafię prawidłowo wykonać ruch wiosłujący rąk do grzbietu na lądzie i w wodzie z deską, makaronem.
- Przepływam 25 m dokładanką grzbietową z deską lub makaronem trzymanymi w różnym położeniu:
- przy brzuchu,
- w wyprostowanych rękach,
- za głową. - Potrafię prawidłowo wykonać ruch wiosłujący rąk do kraula na piersiach na lądzie i w wodzie, z deską lub makaronem.
- Przepływam krótkie 5 m odcinki na płytkiej wodzie dokładanką kraulową z deską lub makaronem.
- Wyławiam przedmioty z dna na głębokości 1,2 m. Potrafię stanąć na rękach opartych o dno pływalni.
Stopień 4 “Nurek”
(32-34 lekcje; 8 miesięcy nauki)
Doskonalenie umiejętności pływania dokładanką do kraula na piersiach i grzbiecie. Nauka i doskonalenie koordynacji pracy rąk z oddechem w dokładance kraulowej. Dalsze oswajanie z głęboką wodą poprzez różnego rodzaju skoki ze słupka. Pływanie na plecach bez deski odcinków 25 m. z rękoma wzdłuż ciała. Nauka nurkowania i wyławiania przedmiotów z wody głębokiej.
- Pływam dokładanką grzbietową odcinki 25 m z deską lub makaronem.
- Potrafię wykonać wdech powietrza we właściwym momencie podczas przenoszenia ręki nad wodą i zrobić wydech powietrza po dołożeniu ręki do deski w dokładance kraulowej.
- Pływam dokładanką kraulową odcinki 25 m z różnym rytmem oddechowym.
- Umiem przepłynąć 25 m na plecach bez deski z rękoma wzdłuż ciała.
- Potrafię wykonać różnego rodzaju skoki ze słupka, biorę udział w konkursie skoków do wody.
- Uczę się nurkować w głębokiej wodzie, wyławiam przedmioty z dna na głębokości 1,8 m:
- schodząc do dna przy pomocy drabinki,
- samodzielnie nurkując.
Stopień 5 “Pływaczek”
(40 lekcji; 10 miesięcy nauki)
Doskonalenie pływania na plecach bez deski z dołączeniem naprzemianstronnej i jednoczesnej pracy rąk. Nauka startu do stylu grzbietowego. Doskonalenie pływania dokładanką kraulową z deską i bez deski. Nauka pracy rąk do ‘żabki’. Nauka wślizgu do wody z niskiego brzegu na głowę. Pokonywanie wodnych torów przeszkód. Sprawdzian na odznakę „Już pływam”.
- Pływam odcinki 25 i 50 m na plecach bez deski.
- Potrafię dołączyć naprzemianstronną i jednoczesną pracę rąk podczas pływania na plecach.
- Umiem wykonać start do stylu grzbietowego spod słupka.
- Przepływam odcinki 25 m dokładanką kraulową z deską i bez deski, z różnym rytmem oddechowym.
- Uczę się pracy rąk do ‘żabki’ na lądzie i w wodzie. Do ‘żabkowej’ pracy rąk dołączam nogi do kraula.
- Potrafię zrobić wślizg do wody na głowę z niskiego brzegu:
- z siadu na brzegu pływalni,
- z klęku z odbicia jednonóż,
- z półprzysiadu z odbicia obunóż. - Pokonuje różne tory przeszkód związane z wykonaniem skoku, przepłynięcie pod wodą przez obręcze i wyłowieniem przedmiotów z dna.
- Zaliczając sprawdzian – zdobywam odznakę „Już pływam”.